میهن ارز دیجیتال
mihanarz.wikibix.ir

مارکت کپ بورس

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 25 اسفند 1399 ساعت 01:47

ارزش بازار (به انگلیسی Market Capitalization) که اکثر اوقات بصورت مخفف به شکل Market Cap (مارکت کپ) نوشته و خوانده می‌شود، از ضرب تعداد سهام یک شرکت بر قیمت هر سهم بدست می‌آید.

در بازار سهام، ارزش بازار شرکت‌ها معادل ارزش بازار کل سهام منتشر شده آن شرکت است.

ارزش بازار یک شرکت، با ضرب کردن تعداد سهام منتشر شده شرکت در قیمت بازار هر سهم (قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی) بدست می‌آید.

سرمایه‌گذاران از ارزش بازار برای تعیین اندازه (بزرگی یا کوچکی) شرکت استفاده می‌کنند.

برای مشاهده ارزش بازار شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، کافیست نام یا نماد شرکت را در سایت tsetmc.com جستجو کنید:

استفاده از ارزش بازار برای نشان دادن اندازه شرکت مهم است زیرا اندازه یک شرکت، یکی از فاکتورهای اساسی برای تصمیم‌گیری در سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

توضیح بیشتر ارزش بازار

محاسبه ارزش بازار بسیار ساده است، اگر بطور مثال قیمت سهام یک شرکت 100 تومان باشد و 1 میلیارد برگه سهم منتشر کرده باشد، ارزش بازار آن، برابر با 100 میلیارد تومان خواهد بود.

به این ترتیب، با افزایش قیمت سهام، ارزش بازار شرکت رشد می‌کند و بالعکس. همچنین در صورتی که قیمت سهام یک شرکت ثابت بماند و شرکت موردنظر، سهام بیشتری منتشر کند، ارزش بازار آن افزایش خواهد یافت.

بنابراین ارزش بازار در طول دوران افت بازار که رکورد را به همراه دارد، کاهش می‌یابد و در دوره اوج بازار با شکوفایی اقتصادی افزایش پیدا می‌کنند.

ساده‌ بودن محاسبه ارزش بازار و نقش آن در ارزیابی ریسک سرمایه‌گذاری باعث شده به یکی از معیارهای مناسب در انتخاب سهام و متنوع‌سازی سبد سهام تبدیل شود.

در بورس تهران، شرکت‌هایی که ارزش بازار بزرگ‌تری دارند، بر شاخص کل بورس تاثیرگذاری بیشتری دارند، بنابراین در زمان‌هایی که شاخص کل مثبت است، سرمایه‌گذاران به سمت شرکت‌هایی که ارزش بازار بالایی دارند، تمایل نشان می‌دهند و کمتر در شرکت‌های کوچک(Small Cap) سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در مقابل اگر شاخص کل تقریبا ثابت ولی شاخص هم‌وزن صعودی باشد، در می‌یابیم که شرکت‌های کوچک در بازار سهام با افزایش قیمت روبرو هستند و طبیعی است که سرمایه‌گذران به خرید سهام شرکت‌های کوچک ارزنده تمایل بیشتری نشان دهند.

تصورات غلط در مورد ارزش بازار

برخلاف اعتقاد برخی افراد، ارزش بازار نشان‌دهنده ارزش منصفانه یک شرکت نیست. فقط با بررسی بنیادی دقیق یک شرکت، می‌توان به ارزش ذاتی یک شرکت پی برد.

به این دلیل که ممکن است قیمت سهام در بورس، در رقمی بیش از حد گران یا بیش از حد ارزان، معامله شود، ارزش بازار یک شرکت در بازار سهام، نمی‌تواند نشان‌دهنده ارزش یک واقعی یک کسب و کار باشد.

ارزش بازار، صرفا نشان‌دهنده قیمتی است که بازار تمایل دارد برای آن شرکت بپردازد و با ارزش ذاتی یک شرکت متفاوت است.

ارزش بازار ارز دیجیتال چیست؟

نباید با مشاهده اصطلاحاتی مانند ارزش بازار ارز دیجیتال، بازار ارزهای رمزنگاری‌شده را مشابه بازار سهام دانست.

مطلب مشابه: تفاوت‌های بازار سهام با ارزهای دیجیتال چیست؟

محاسبه ارزش بازار یک ارز دیجیتال مشابه ارزش بازار یک شرکت است.

ارزش بازاری یک ارز دیجیتال صرفا از ضرب‌کردن تعداد در گردش آن ارز (Circulating Supply) بر قیمت ارز بدست می‌آید.

ارزش بازار = قیمت ارز X ارز در گردش

یک باور اشتباه در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و برخی‌ها تصور می‌کنند ارز بازار یک ارز دیجیتال که در سایت coinmarketcap برای هر ارز نشان داده شده، مقدار پولی است که در آن ارز سرمایه‌گذاری شده است.

بطور مثال با مشاهده ارزش بازار 1 میلیارد دلاری برای یک ارز، برخی به اشتباه تصور می‌کنند این مبلغ، معادل مقدار سرمایه‌گذاری شده در آن ارز است.

در حالیکه چنین نیست.

ارزهای دیجیتال مختلف، ارزش بازار بسیار متفاوتی دارند و از چندهزاردلار تا چند میلیارد دلار متغیر هستند و بهترین منبع برای مشاهده آنها، سایت coinmarketcap.com است.

طبق معادله فوق، ارزش بازار ارز دیجیتال زمانی افزایش می‌یابد که یا تعداد ارز در گردش و یا قیمت ارز افزایش یابد.

با عمیق‌شدن در این موضوع به این نتیجه می‌رسیم که: ارزان بودن یا گران بودن قیمت یک ارز دیجیتال در مقایسه با بیت‌کوین یا سایر ارزها، نمی‌تواند معیاری درست برای انتخاب ارز مناسب برای سرمایه‌گذاری باشد.

برخی به اشتباه، صرفا با مقایسه قیمت ارزهای زیر 1 دلار مانند ریپل با بیت‌کوین، خرید ریپل را صرفا به دلیل اینکه قیمت بسیار پایین‌تری از بیت‌کوین دارد یک سرمایه‌گذاری خوب تلقی می‌کنند.

برخی از ارزهای دیجیتال دارای عرضه نامحدود هستند (مانند مونرو) و می‌توانند بطور نامحدود استخراج شود. بنابراین ارزش بازار این ارزها در صورتی که قیمت آنها کاملا ثابت باقی بماند همچنان رشد خواهد کرد.

همچنین معمولا رابطه‌ای معکوس بین تعداد ارز در گردش (Circulating Supply) و قیمت ارز وجود دارد. به این معنی که هرچقدر عرضه ارز در گردش بیشتر باشد، معمولا قیمت آن پایین‌تر از سایر ارزهاست و هرچقدر ارز در گردش کمتر باشد، قیمت ارز بیشتر است.

این موضوع به این معنی نیست که سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال با گردش پایین، همیشه انتخابی عاقلانه است زیرا باید عوامل بسیار زیاد دیگری مانند کاربرد ارز، تیم پروژه، اهداف، نقشه راه و پتانسیل پیشرفت آن در آینده مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

این اصطلاح در واژه‌نامه جامع بورسینس منتشر شده است.

اصطلاحات دیگر را ببینید...

قصد شروع سرمایه‌گذاری در بورس را دارید؟ اولین قدم این است که افتتاح حساب رایگان را در یکی از کارگزاری‌ها انجام دهید:

خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا سه‌شنبه 10 مهر


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم