موضوعات وبسایت : ارز دیجیتال اخبار

صندوق سرمایه گذاری چیست

صندوق سرمایه گذاری چیست

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 24 دی 1399 ساعت 12:25

در کنار سبدگردانی اختصاصی‌، صندوق های سرمایه گذاری نیز یکی از روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس هستند. صندوق سرمایه گذاری نهادی مالی است که به منظور مدیریت حرفه‌ای وجوه سرمایه‌ گذاران، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، تأسیس شده و تحت نظارت آن سازمان فعالیت می‌نماید.  صندوق‌ های سرمایه گذاری با تجمیع وجوه سرمایه‌ گذاران و در اختیار داشتن منابع مالی گسترده و با استفاده از دانش و تخصص مدیریت سبد دارایی، تلاش می‌کند این امکان را برای سرمایه‌ گذاران فراهم ‌کند تا با دارایی مورد نظر خود (هرچند اندک) در سبدی متنوع از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های مالی سرمایه‌ گذاری نموده و از مزایای آن بهره‌مند شوند. سرمایه‌ گذاران با خرید واحدهای (یونیت) صندوق ها قادر به سرمایه‌ گذاری در آن هستند.

مزایا و معایب صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

واحدهای سرمایه‌ ‎گذاری کوچکترین جز صندوق‌ ها را تشکیل می‌دهد و به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • واحدهای سرمایه‌ گذاری ممتاز: این واحدها قبل از شروع دوره‌ی پذیره‌نویسی اولیه توسط مؤسس یا مؤسسان صندوق به منظور تشکیل سرمایه‌ی اولیه برای شروع فعالیت صندوق خریداری می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع از واحدها می‌توان به غیرقابل ابطال و قابل انتقال بودن آن‌ها اشاره کرد. همچنین دارندگان این واحدها دارای حق رأی در مجامع صندوق نیز هستند.
  • واحدهای سرمایه‌ گذاری عادی: این واحدها پس از شروع فعالیت صندوق منتشر می­‌شود و از ویژگی‌های آن می‌توان به قابل ابطال و غیرقابل انتقال بودن آن‌ها اشاره کرد. همچنین دارندگان این نوع از واحدها دارای حق رأی در مجامع صندوق نیستند.

ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV)

ارزش خالص دارایی‌ها از طریق کسر بدهی‌های صندوق از ارزش روز کل پرتفوی (سبد دارایی‌ها) بدست می‌آید.

بدهی های صندوق – ارزش روز کل پرتفوی = ارزش خالص دارایی ها

    بر این اساس اگر بخواهیم ارزش خالص دارایی‌ها را به ازای هر سهم بدست آوریم کافی است ارزش خالص دارایی‌ها را بر تعداد واحدهای صندوق تقسیم کنیم:

ارزش خالص دارایی ها

—————————————

تعداد واحد های صندوق

قیمت صدور (فروش ) واحدهای سرمایه‌گذاری

قیمت صدور یا فروش واحدهای سرمایه‌ گذاری، که بر مبنای خالص ارزش دارایی صدور (NAV صدور) تعیین می‌شود، همواره اندکی بیش از خالص ارزش روز دارایی‌ های صندوق به ازای هر واحد سرمایه‌ گذاری است؛ زیرا وجه نقد حاصل از فرایند صدور واحد سرمایه‌ گذاری باید توسط مدیر صندوق به خرید اوراق بهادار جدید اختصاص یابد که به طور طبیعی مستلزم پرداخت کارمزد خرید است. برای پرهیز از تحمیل هزینه‌ی معاملات و سایر هزینه‌های احتمالی ورود سرمایه‌ گذار جدید به سرمایه‌ گذاران قبلی در واقع به میزان خالص آورده‌ سرمایه‌ گذار جدید، واحدهای سرمایه‌ گذاری در اختیار وی قرار می‌گیرد.

قیمت ابطال (بازخرید) واحدهای سرمایه‌گذاری

قیمت بازخرید یا ابطال واحدهای سرمایه گذاری بر پایه خالص ارزش دارایی ابطال (NAV ابطال) و با فرض کسر هزینه‌های مربوط به معاملات از بهای فروش دارایی‌های سبد تعیین می‌شود و مبنای خالص پرداخت به شخص قرار می‌گیرد. در واقع، در صورت تمایل سرمایه‌گذار به خروج از صندوق، این اطمینان برای او وجود دارد که پول خود را با کسر هزینه‌های متعارف معاملات دریافت می‌کند.

 به دلایلی ممکن است در برخی مقاطع زمانی تعدادی از سهام‌ موجود در سبد اوراق بهادار صندوق، بازار فعال نداشته باشند؛ در نتیجه، آخرین قیمت اعلام شده در تابلوی معاملاتی نمی‌تواند ارائه‌کننده‌ واقعیات موجود و قیمت واقعی و منصفانه‌ این نوع سهام باشد. به همین دلیل، به مدیر صندوق این اختیار داده شده است که در چارچوب دستورالعمل مربوط، بتواند در شرایط مشخص،  قیمت برخی سهام موجود در سبد سرمایه‌ گذاری را تا حدودی تعدیل کند. قیمت آماری تنها یک مبنای مقایسه‌ای است که در آن آخرین قیمت بسته شدن سهام (بدون اعمال تعدیل مدیر) منظور شده است. بنابراین، در شرایطی که مدیر هیچ‌یک از قیمت‌ سهام موجود در سبد سرمایه‌ گذاری صندوق را تعدیل نکرده باشد، قیمت‌های آماری صدور و ابطال اعداد واحدی را نشان می‌دهند.

ارکان صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

نمونه ساختار عملیاتی یک صندوق در قالب نمودار زیر نشان داده شده است:

صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری آگاه

صندوق مشترک آگاه، از سال ۸۷ فعالیت خود را در قالب صندوق «در سهام» آغاز کرد. دو تصویر زیر مجوز فعالیت صندوق و بازدهی آن به همراه اطلاعات جزئی‌تر را نشان می‌دهند:

صندوق قابل معامله هستی بخش آگاه، با نماد معاملاتی آگاس، از سال ۹۴ فعالیت خود را در قالب صندوق «در سهام» آغاز کرد. دو تصویر زیر مجوز فعالیت صندوق و بازدهی آن به همراه اطلاعات جزئی‌تر را نمایش می‌دهند:

۳- قابل معامله یاقوت آگاه

صندوق قابل معامله یاقوت آگاه، با نماد معاملاتی یاقوت از سال ۹۹ فعالیت خود را در قالب صندوق «درآمد ثابت » آغاز کرد. تصویر زیر مجوز فعالیت صندوق را نشان می‌دهند:

صندوق یکم نیکوکاری، با هدف فعالیت‌های انسان‌دوستانه، از سال ۹۰ فعالیت خود را در قالب صندوق «مختلط» آغاز کرد. دو تصویر زیر مجوز فعالیت صندوق و بازدهی آن به همراه اطلاعات جزئی‌تر را نشان می‌دهند:

نحوه سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های آگاه

صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق های آگاه

اگر پیش از این با مراجعه به شعب کارگزاری آگاه و تکمیل فرم‌­های مربوطه احراز هویت شده‌­اید، حال می­‌توانید با کلیک بر روی نماد هر یک از صندوق­‌های سرمایه‌­گذاری زیر، به راحتی و به صورت آنلاین اقدام به صدور یا ابطال واحدهای صندوق مورد نظر خود نمایید.

خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا جمعه 15 تیر


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر