موضوعات وبسایت : ارز دیجیتال اخبار

ارز دیجیتال کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 21 دی 1399 ساعت 22:37

صنعت ارز دیجیتال همواره بستری برای طراحی و اجرای پروژه های جدید و جذاب است که یکی از آنها کاردانو (Cardano) نام دارد. قبل از این با بیت کوین آشنا شدیم که یک سیستم مالی بر مبنای تکنولوژی بلاک چین است. پس از آن نیز با اتریوم آشنا شدیم که از سیستم قراردادهای هوشمند در بستر بلاک چین پشتیبانی میکند. حال سیستمی را در نظر بگیرید که هردوی این ها را بصورت بهینه تر و با کارایی بیشتر پوشش دهد. در این آموزش با وب سایت سیگنال همراه شده تا بیشتر با ارز دیجیتال کاردانو و توکن های آن ADA آشنا شوید.

معرفی ارز دیجیتال کاردانو

پروژه کاردانو در سال 2015 میلادی کلید خورد. شرکت توسعه دهنده آن (IOHK (Input Output Hong Kong نام دارد که توسط یکی از بنیانگذاران اتریوم و بیت شیرز (BitShares) به نام چارلز هاسکینسون مدیریت می شود. نام این پروژه برگرفته از نام ریاضیدانی به نام گرولامو کاردانو (Gerolamo Cardano) است که در قرن 16 میلادی زندگی می کرد.

کاردانو سیستمی غیرمتمرکز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که توسط توکن ADA تامین می شود. ADA در واقع ارز دیجیتالی است که روی پلتفرم کاردانو مورد استفاده قرار می گیرد. کاردانو مانند اتریوم سیستمی مبتنی بر قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) است و می تواند برای طراحی و ساخت برنامه های غیرمتمرکز (Dapps) مورد استفاده قرار گیرد با این تفاوت که مقیاس پذیری و امنیت آن توسط ساختاری چند لایه تأمین می شود. این بدان معناست که Cardano از لایه های مختلف برای اهداف متفاوت استفاده می کند؛ یک لایه برای انجام عملیات مالی و مبادله ADA دارد و لایه ای جداگانه برای اجرای قراردادهای هوشمند !

کاردانو اولین ارز دیجیتال است که با فلسفه علمی و بر اساس تحقیقات دانشمندان و داوری همتای این حوزه طراحی شده و همین امر می تواند تضمین کننده امنیت آن در زمان های مختلف باشد. هدف کاردانو ایجاد بلاک چینی است که عملکرد بهتری نسبت به بلاک چین های قدیمی تر مانند اتریوم داشته باشد. به این معنی که بتواند تراکنش های بیشتر، با سرعت بالاتر و هزینه های کمتر را پوشش دهد.

چارلز هاسکینسون معتقد است:

کاردانو بلاک چین نسل سوم است و بیت کوین و اتریوم به ترتیب نسل اول و نسل دوم تکنولوژی بلاک چین محسوب می شوند.

بنابراین موسسه IOHK به جای کپی برداری از کد بلاک چین های پیشین، به صورت منحصربفرد بلاک چین خودش را طراحی کرد.

این پلتفرم از زبان برنامه نویسی انحصاری به نام هسکل (Haskell) استفاده می کند که بر خلاف اتریوم در برابر خطاهای احتمالی مصون است. با توجه به آینده مبهم و پیچیدگی سیستم های مبتنی بر بلاک چین، انعطاف پذیر بودن پروژه در طول زمان بسیار مهم است. پیشبینی شرایط یک پروژه در ماه ها یا سال های آینده تقریباً غیرممکن است؛ بنابراین یک زبان برنامه نویسی قوی مانند Haskell با حد و مرز مشخص خطای برنامه نویسی تقریبا از ایجاد برنامه ها و سیستم های بی هدف جلوگیری می کند.

اکثر افراد فکر می کنند Cardano و ADA یکی هستند، اما در حقیقت تفاوتی بین آنها وجود دارد. کاردانو در واقع بلاک چینی است که به افراد امکان ارسال و دریافت وجوه را می دهد و توکن ADA نام ارز دیجیتال بومی این شبکه است.

کاردانو مانند اکثر ارزهای دیجیتال دیگر ساختاری غیرمتمرکز دارد؛ به این معنی که هیچ سازمان یا نهاد مرکزی و دولتی بر آن نظارت نداشته و تراکنش ها و قراردادهای هوشمند آن توسط افراد اعتباردهی می شوند.

لازم به ذکر است تیم کاردانو در عرضه اولیه خود موفق به جمع آوری 63 میلیون دلار سرمایه اولیه شدند که در حال حاضر این رقم به 33 میلیارد دلار رسیده است.

تفاوت اتریوم (ETH) و کاردانو (ADA)

eth-vs-cardano-isignal.jpg

همان گونه که گفته شد بلاک چین کاردانو به افراد امکان ساخت قراردادهای هوشمند را می دهد و از این لحاظ یکی از رقبای اصلی اتریوم است. قرارداد هوشمند به دو یا چندین نفر امکان ورود به توافق و ساختاری بدون نیاز به واسطه را می دهد، به این معنی که شرایط اولیه تعریف و طراحی می شوند و پس از آن کلیه کارها بصورت خودکار انجام می شود. در واقع برنامه های کامپیوتری هستند که مانند یک قرارداد عمل می کنند و روی بلاک چین ثبت می شوند.

هر دو پلتفرم گفته شده به منظور طراحی برنامه های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند به وجود آمدند اما تفاوت های اساسی نیز با یکدیگر دارند که شامل موارد زیر می شود:


مکانیسم اجماع


  • اتریوم : مکانیسم اجماع اتریوم در حال حاضر مبتنی بر الگوریتم گواهی اثبات کار (PoW) است. با این وجود در آینده ای نزدیک اتریوم قصد دارد از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده کند.
  • کاردانو : از پروتکلی مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام به نام اوروبوروس استفاده می کند.

زبان برنامه نویسی


  • اتریوم : با استفاده از زبان برنامه نویسی انحصاری خود با نام Solidity به وجود آمد. تیم اتریوم این زبان را به منظور طراحی قراردادهای هوشمند و استفاده از ماشین مجازی اتریوم به وجود آورد.
  • کاردانو : کاردانو پروتکل خود را با استفاده از زبان برنامه نویسی Haskell و Plutus به وجود آورد.

ساختار


  • اتریوم : در حال حاضر یک لایه دارد و ایجاد لایه دوم برای رفع مشکل مقیاس پذیری در دست اقدام است.
  • کاردانو : متشکل از دو لایه است که عملیات محاسباتی را از حساب های دفتر کل توزیع شده جدا می کند.

در نهایت مقایسه کلی اتریوم و کاردانو را می توانید با یک نگاه در جدول زیر مشاهده کنید:

معیارکاردانواتریوم
سال ساختسپتامبر 2015 میلادیجولای 2015 میلادی
سازندهچارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)
مکانیسم اجماعالگوریتم اثبات سهام (PoS)الگوریتم اثبات کار (PoW)
تعداد تراکنش ها در ثانیه (TPS)25715
ارزش کل بازار3 میلیارد دلار 44 میلیارد دلار
میزان کل عرضه25 میلیارد 100 میلیون
تیم پشتیبان و توسعه دهندهIOHKEthereum Foundation
هزینه انجام تراکنشکمتر از یک دلار کمتر از یک دلار

تاریخچه کاردانو

سال 2015 – چارلز هاسکینسون و جرمی وود بنیاد IOHK را بنا نهادند. IOHK در واقع سازمانی مبتنی بر تحقیق و توسعه با استفاده از ابداعات ساختار همتا به همتا و تکنولوژی بلاک چین است که به منظور ارائه خدمات مالی ایجاد شده است.

سال 2017 – چارلز هسکینسون که یکی از بنیانگذاران اتریوم نیز بود، ارز دیجیتال نسل سومی با نام کاردانو طراحی کرد.

سال 2017 – در همان سال IOHK با کاردانو قراردادی مبنی بر ساخت، طراحی و نگهداری از سیستم کاردانو تا سال 2020 میلادی امضا کرد. در همان سال EMURGO نیز که شرکتی برای توسعه، پشتیبانی و کمک به کسب و کارهای مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است، با کاردانو قراردادی انعقاد کرد. بیشتر سرمایه کاردانو از قرارداد پنج ساله با EMURGO تأمین می شود.

سپتامبر سال 2017 – چارلز هاسکینسون کاردانو را طراحی و برای عموم ارائه کرد.

چه کسی کاردانو را اختراع کرد؟

charles-cardano-founder.jpgچارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

همان طور که گفته شد چارلز هاسکینسون یکی از بنیانگذاران سابق اتریوم با کمک جرمی وود، ایجاد بنیاد کاردانو و همکاری با IOHK و امورگو در سال 2017 میلادی کاردانو را طراحی کرده و به عموم ارائه نمود.

در حال حاضر سه شرکت هستند که بصورت تمام وقت در حال توسعه و تقویت کاردانو هستند که عبارتند از بنیاد کاردانو (Cardano Foundation) و شرکت های IOHK و EMURGO

کاردانو چگونه کار می کند؟

how-cardano-works.jpg

کاردانو در دو لایه توسعه یافته است که دفتر کل ارزش های داخل حساب ها را از روش انتقال ارزش بین حساب های دیگر جدا می‌کند. این تفکیک باعث انعظاف پذیری بیشتر قراردادهای هوشمند در پلتفرم می‌شود. شرکت ها می توانند از این تفکیک به منظور سفارشی سازی هر چه بیشتر قراردادها استفاده کنند.


لایه پرداختی کاردانو (CSL)


CSL لایه اول پلتفرم است و به عنوان تراز دفترکل عمل می‌کند. این لایه که با هدف بهبود پروتکل بیت کوین در زمینه مقیاس پذیری به وجود آمده است، با استفاده از الگوریتم اثبات سهام موجب ایجاد بلاک های جدید و تایید تراکنش‌ها می‌شود.

در واقع این لایه امکان ارسال و دریافت کوین ADA بین کاربران را فراهم می کند، مانند زمانی که کاربران اتریوم دارایی های دیجیتالی خود را با یکدیگر مبادله می کنند.


لایه محاسباتی کاردانو (CCL)


CCL لایه دوم پلتفرم کاردانو است که شامل اطلاعاتی در مورد چگونگی انجام تراکنش ها است. این لایه هنوز در حال توسعه است و به کاربران امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را می دهد.

از آنجا که لایه محاسبات از لایه پرداخت جدا شده است، کاربران CCL در هنگام ارزیابی معاملات می توانند قوانین مختلفی ایجاد کنند. به عنوان مثال، شما می توانید یک دفترکل ایجاد کنید که هر گونه معاملاتی را که شامل اطلاعات املاک نیست را انتخاب نکند. این امر باعث افزایش امکانات در بلاک چین خواهد شد.

استخراج کاردانو چگونه انجام می شود؟

همانطور که گفته شد، کاردانو از الگوریتم گواهی اثبات سهام به جای گواهی اثبات کار استفاده می کند. به عنوان یک استفاده کننده از الگوریتم اثبات سهام، کاردانو وابسته به استخراج نیست. در گواهی اثبات سهام کاربر به صورت تصادفی براساس میزان سرمایه انتخاب می شود نه ب راساس میزان کاری که برای حل مسائل پیچیده انجام می دهد.

در اثبات سهام، استخراج کنندگان از همان ارزی که مالکش هستند استخراج می کنند. اثبات سهام راه متفاوتی برای اعتبارسنجی تراکنش ها با استفاده از توافق جمعی است. هدف آن با اثبات کار مشابه و نحوه انجام آن کاملا متفاوت است. بر خلاف الگوریتم اثبات کار که در آن استخراج کنندگان با حل مسائل ریاضی پاداش می گیرند، در اثبات سهام استخراج گر یک بلاک به طور قطعی انتخاب می شود و هر کسی نسبت به میزان دارایی خود از آن ارز در نگهداری شبکه شریک می‌شود.

cardano-mining-section.jpg

در کاردانو زمان به دوره های مختلف (Epoch) تقسیم می‌شود. این دوره های زمانی خود به قسمت های کوچک تر با عنوان اسلات (Slot) تقسیم می‌شوند. اسلات ها دوره های زمانی کوتاه در حد 20 ثانیه هستند. هر اسلات یک رهبر (Leader) دارد که فقط او می تواند داخل اسلات خودش بلاک منحصر بفرد ایجاد کند. دستمزد تراکنش ها در یک دوره زمانی خاص داخل استخر مجازی جمع آوری شده و بین لیدرهای اسلات ها توزیع می‌گردد.

تمامی افراد مشارکت کننده در شبکه در انتخاب لیدر اسلات بعدی نقش ندارند. برای اینکار افراد باید حداقل سرمایه تعریف شده ای در شبکه داشته باشند. اگر این شرایط مهیا شود، فرد به عنوان انتخاب کننده در دوره زمانی بعدی برگزیده می شود. انتخاب لیدرهای اسلات توسط روشی توزیع شده با ایجاد یک شماره تصادفی انجام میشود. ورودی این سیستم Seed های رمزدار هستند که توسط شرکت کننده ها ایجاد می‌شوند.

مزایا و معایب کاردانو

مزایا

  • تیم توسعه بسیار قوی دارد. بنیانگذار کاردانو پیش از این نقش مهمی در موفقیت پروژه های عظیمی مانند اتریوم و بیت شیرز داشته است.
  • اولین بلاک چینی است که ساختار دو لایه ای دارد.
  • محدودیت مقیاس پذیری ندارد و با افزایش تعداد کاربران، تراکنش های بیشتری می تواند انجام شود.
  • ارز دیجیتال ADA تراکنش هایی سریع و کم هزینه را فراهم می کند.
  • مکانیسم اجماع کاردانو نسبت به بلاک چین های قدیمی، عادلانه تر و کاربرپسند تر است.

معایب

  • بسیاری از ویژگی های کاردانو در حد تئوری باقی مانده و هنوز در مرحله توسعه است.
  • بلاک چین های دیگری از جمله ریپل، استلار و نئو توانسته اند بیش از 1000 تراکنش در ثانیه را پردازش کنند.
  • بیشترین میزان مقیاس پذیری کاردانو در حال حاضر 257 تراکنش در ثانیه است.
  • کیف پول دیجیتال رسمی کاردانو مشکلات عمده بسیاری دارد.

قیمت کاردانو در سال های اخیر

cardano-price-chart-isignal.jpg

با افزایش تقاضا در اوایل سال 2018 میلادی قیمت این ارز دیجیتال به بالاترین مقدار خود تا امروز یعنی 1.180 دلار رسید. در زمان انتشار این مقاله آموزشی قیمت هر واحد کاردانو (ADA) در سطح 0.049073 دلار قرار دارد.

cardano-trend-google.jpg

با استناد به نمودار Google Trends نیز می توان دریافت که میزان محبوبیت کاردانو در اواخر سال 2017 و اوایل سال 2018 به اوج خود رسیده است که تایید کننده افزایش قیمت ها در نمودار قیمتی بالا در ماه های مشابه است.

روش ذخیره سازی کاردانو

یکی از گزینه ها برای ذخیره سازی ADA استفاده از کیف پول رسمی کاردانو با عنوان “Daedalus” میباشد. این کیف پول در سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است. نرم افزار موبایلی این کیف پول دیجیتالی نیز به زودی عرضه خواهد شد.

دیگر گزینه ها برای ذخیره سازی مطمئن کاردانو کیف پول های سخت افزاری Ledger Nano S و Trezor هستند. همچنین لازم به ذکر است کیف پول های Atomic و Yoroi نیز از کاردانو پشتیبانی می کنند. جهت آشنایی با بهترین کیف پول های Cardano به مقاله منتشر شده در وب سایت سیگنال مراجعه نمایید.

نتیجه گیری

کاردانو پروژه ای است که بسیاری از مشکلات دنیای ارزهای دیجیتال را از بین برده است. بعد از هک DAO روی شبکه اتریوم بسیار مهم است که تمرکز اصلی کاردانو مبتنی بر بازنگری و بررسی دقیق کدها باشد و از این طریق امنیت شبکه را فراهم آورد. در نتیجه Cardano به عنوان شبکه ای امن محسوب می شود که با ساختاری دو لایه ویژگی های بیت کوین و اتریوم را بطور همزمان پوشش می دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای

ارز دیجیتال

به وب سایت سیگنال مراجعه و یا

اپلیکیشن سیگنال

را دریافت نمایید.

خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا چهارشنبه 26 اردیبهشت


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر