اورکلاک کارت گرافیک برای ماینینگ

نویسنده : علی بجنوردی | زمان انتشار : 16 بهمن 1400 ساعت 02:02

قبل از شروع این آموزش باید درباره “نصب صحیح ویندوز“، “راهنمای نصب صحیح درایور AMD” و“طریقه مد بایوس و فلش کارت‌های AMD برای ماینینگ” مطالعه نمایید. این آموزش تقریبا برای همه کارت‌های سری RX شامل ۴۶۰، ۴۷۰، ۴۸۰، ۵۶۰، ۵۷۰، ۵۸۰ قابل انجام هستش.

مرحله ۱: تنظیم ماینر

آخرین نسخه کلیمور دوال ماینر رو برای ویندوز 

از اینجا

 دانلود کنید. فایل دانلود شده رو از حالت فشرده خارج کنید و اسم پوشه رو به claymore خالی تغییر بدید. داخل پوشه روی فایل start.bat راست کلیک کرده و موارد رو پاک کرده و موارد زیر رو جایگزین کنید. setx GPU_FORCE_64BIT_PTR 0 setx GPU_MAX_HEAP_SIZE 100 setx GPU_USE_SYNC_OBJECTS 1 setx GPU_MAX_ALLOC_PERCENT 100 setx GPU_SINGLE_ALLOC_PERCENT 100 EthDcrMiner64.exe سپس فایل config.txt را باز کرده و مانند دستورات زیر عمل کنید. # تنظیمات استخر و کیف پول -epool آدرس سرور استخر -ewal آدرس کیف پول -epsw x در فایل کانفیگ دستورات کلیمور به صورت زیر هم نوشته می‌شوند و با گذاشتن یک # قبل از یک دستور میتوان آن دستور را حذف کرد. برای مثال تنظیمات فایل کانفیگ برای اتریوم بر روی استخر اترماین در صورتی که نخواهیم از استخر نانوپول استفاده کنیم مانند شکل زیر خواهد بود. (تنظیمات سرور و پورت‌های هر استخر رو می‌تونید با مراجعه به وبسایت اون استخر دریافت کنید.) ## ETH # Ethermine -epool eu1.ethermine.org:14444 -ewal 0x85a98358c631e08bAAB38959dE68718495458A09.RIG1 -epsw x # Nanopool #-epool eth-eu1.nanopool.org:9999 #-ewal 0x85a98358c631e08bAAB38959dE68718495458A09/RIG1/youremail.example.com در صورت فیلتر بودن سرورهای اترماین از سرورهای زیر استفاده کنید: stratum+tcp://149.202.89.224:14444 stratum+tcp://164.132.200.54:14444 stratum+tcp://149.202.89.234:14444 stratum+tcp://149.202.89.239:14444 نرم افزار 

GPU-Z

 رو دانلود و اجرا کنید. در صفحه اول برنامه مشخصات GPU Default Clock و  Memory Default Clock رو به خاطر بسپارید. به طور معمول کلاک دیفالت برای کارتهای ۴۷۰ و ۵۷۰ حدودا ۱۲۰۰-۱۳۰۰ و برای کارتهای ۴۸۰ , ۵۸۰ حدودا ۱۳۰۰-۱۴۰۰ هستش. مموری دیفالت هم معمولا ۱۶۵۰-۱۷۵۰ هستش. بدون اورکلاک فایل start.bat ماینر رو اجرا کنید و بذارید ۱ دقیقه کار کنه. هش‌ریت کارت ها رو به خاطر داشته باشید و ماینر رو ببندید.

Untitled-1.jpg

مرحله ۲: اورکلاک (بهینه سازی قدرت، دما و مصرف کارت)

شما با استفاده از نرم‌افزارهای 

MSI AfterBurner

، 

WattTool

، 

OverDriveNTool

، 

Sapphire Trixx

، نرم افزار WattMan خود درایور AMD و همچنین با استفاده از دستورات خود کلیمور می‌تونید کارتهای AMD رو اورکلاک کنید. توی این آموزش مقدماتی با استفاده از دستورات خود کلیمور توضیح میدم. (استفاده از افتربرنر برای کارتهای AMD به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنم) اساسا در کارتهای AMD برای ماین اتریوم باید فرکانس مموری‌ها رو تا جای ممکن افزایش داد از طرف دیگه فرکانس هسته رو تا جای ممکن کاهش داد. چون همونطوری که قبلا در پست کارت گرافیک توضیح کسر سرعت مموری به سرعت هسته یکی از عوامل مهم در هشینگ الگوریتم اتریوم هستش. از طرفی چون فرکانس هسته رو کاهش ‌می‌دیم، میشه ولتاژ کمتری به هسته اعمال کرد تا مصرف و دمای هسته رو بتونیم کاهش بدیم. برای مثال در یک کارت RX 470 با کیفیت میشه تا ۳۰-۳۱ مگاهش قدرت محاسباتی رو فقط با مصرف حدود ۶۰-۸۰ واتی داشت! نکته بسیار مهم: حتما در طول اورکلاک و بعد از اون تصویر رو از گرافیک آنبورد بگیرید وگرنه دچار فریز های مکرر سیستم خواهید شد.

الف. اورکلاک مموری‌ها

وارد فایل config.txt بشید. همین اول کار ولتاژ هسته و مموری رو مقداری کاهش می‌دیم تا در زمان تست گرافیک ها خیلی داغ نکنن. برای شروع ولتاژ رو بر روی ۹۵۰ میلی ولت قرار می‌دیم. مموری کلاک رو هم روی ۱۸۵۰ مگاهرتز تنظیم کنیم. تا مموری کلاک ۱۹۵۰ می‌تونید ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا افزایش بدید. تنظیمات به حالت زیر خواهد شد: -mclock 1850 -cvddc 950 -mvddc 950 همینطور برای این که در طول مدت تست کلیمور کنترل دما و فن ها رو در دست داشته باشه دستورات زیر رو هم در فایل config وارد کنید. -tt 60 -fanmin 40 -fanmax 80 -ttli 65 -tstop 70 -tstart 45 این دستورات فن و دما موقتی هستش تا زمانی که تنظیمات هسته و ولتاژ نهایی رو اعمال کنیم. این دستورات به کلیمور میگه که دما رو روی ۶۰ درجه نگه دار. برای این کار میتونی از فن ۴۰ تا ۸۰ درصد استفاده کنی. اگر دما به ۷۰ رسید از قدرت هش ریت کارت کم کن تا کارت خنک بشه. اگر دما به ۷۵ رسید کارت رو خاموش کن و اگر دما به ۴۵ رسید اون کارتی که خاموش کرده بودی رو روشن کن. (این اعداد مثال هستن برای خودتون تغییر بدید) ماینر رو دوباره اجرا کنید. اگر هش ریت افزایش پیدا نکرده بود ماینر رو ببندید و دوباره اجرا کنید (اگر اعمال نشده بود سیستم رو ری‌استارت کنید). بذارید ماینر برای ۳-۵ دقیقه کار کنه. اگر مشکل خاصی اعم از بلواسکرین، فریز/کرش و Incorrect share (پیام زیر) نبود ماینر رو ببندید mclock رو روی ۱۹۵۰ قرار بدید و این مرحله رو تکرار کنید و ۳-۵ دقیقه دیگه چک کنید.

1.png

GPU #X got incorrect share. If you see this warning often, make sure you did not overclock it too much! در مرحله بعد فرکانس ۲۰۰۰ و به ترتیت فرکانس‌های ۲۰۲۵، ۲۰۵۰، ۲۰۷۶، ۲۱۰۲، ۲۱۲۸ و … رو به ترتیت تست می‌کنیم. در هر مرحله ای که توی تست ۳-۵ دقیقه ای سیستم دچار کرش/فریز/بلواسکرین یا گرافیک Incorrect share تولید کرد، اونجا حد اورکلاک مموری کارت‌های ما هستش، حدودا ۱۲-۱۳ مگاهرتز به عقب بر می‌گردیم و می‌ذاریم ماینر برای مدت حدودا یک ساعت کار کنه. برای مثال به ترتیب در فرکانس های گفته شده در بالا به فرکانس‌های ۲۰۱۳، ۲۰۳۸، ۲۰۶۳، ۲۰۸۹، ۲۱۱۵ و … بر می‌گردیم. اگر سیستم در طول این ۱ ساعت دچار کرش/فریز/بلواسکرین یا گرافیک Incorrect share نشد مموری کلاک مورد نظرمون رو پیدا کردیم. ولی اگر مشکل ایجاد شد ۱۲-۱۳ عدد از مموری کلاک کم می‌کنیم. برای مثال از ۲۰۱۳ به ۲۰۰۰ می‌ریم یا از ۲۰۸۹ به ۲۰۷۶٫ و دوباره ماینر رو برای ۱ ساعت می‌ذاریم برای تست.برای کاربران حرفه‌ای تر: در اورکلاک مموری‌ها همیشه تا جایی پیش میریم که مموری ارور زیادی تولید نشه. بیشتر بخوانید: 

مموری ارور چیه؟ب. داون کلاک هسته

بعد از این که به کلاک مطلوب مموری‌ها رسیدیم نوبت کم کردن فرکانس هسته هستش. چون در کارت‌های کنونی مموری‌ها از نسل GDDR5 هستن. عملا عملکرد مموری ها برای ماینینگ اتریوم محدودکننده هست و برای پردازش نیازی به تمام توان هسته نداریم. برای همین فرکانس هسته رو باید تا جایی که تاثیر چندانی روی هش ریت نداشته باشه کاهش بدیم  (تاثیر چندان یعنی مثلا از ۳۰٫۲ مگاهش بیاد روی ۲۸، این که از ۳۰٫۲ بیاد روی ۳۰٫۱۵ بهش تاثیر چندان نمی‌گیم). توی فرکانس‌های پایینتر کارت با ولتاژ کمتر هم میتونه کار کنه، بنابراین با کاهش فرکانس میشه ولتاژ رو هم کاهش داد و تاثیر بسیار زیادی توی کاهش دما و مصرف کارت خواهد گذاشت. از طرفی در کارتهایی که مشکلات کولینگ دارن به ناچار باید فرکانس و ولتاژ هسته رو تا جایی کاهش داد که کارت با دما و میزان فن مطلوبی کار کنه حتی در صورت افت شدید هش ریت. به صورت کلی برای مموری های GDDR5 در کارت های AMD برای پردازش مطلوب الگوریتم دگرهشیموتو یه چیزی بین فرکانس ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ مگاهرتز مطلوب هستش. برای شروع با فرکانس ۱۲۰۰ شروع می‌کنیم و میذاریم کلیمور برای ۱ دقیقه کار کنه. بهتره بعد از هر بار اعمال کلاک هسته یک بار سیستم رو ری استارت کنید. موارد زیادی مشاهده شده که فرکانس موثر هسته بعد از ری استارت دوباره اعمال میشه. فرکانس هسته رو از ۱۲۰۰ به صورت ۱۰ تایی تا ۱۱۰۰ کاهش میدیم تا زمانی که افت هش ریت خیلی زیاد مشاهده کنیم. اون موقع یک مرحله به عقب برمی‌گردیم. برای مثال اگر در فرکانس ۱۱۳۰ هش ریت خوب بود و در ۱۱۲۰ افت شدید هش ریت داشتید و بین این دو فرکانس باید دنبال فرکانس مطلوب هسته باشید. ممکنه فرکانس مورد نظر ۱۱۲۵ باشه یا حتی خود ۱۱۳۰٫ با حوصله میشه این عدد رو دقیق به دست آورد ولی دقیق هم نذاشتید مهم نیست زیاد، ۵ مگاهرتز تاثیر چندانی خواهد گذاشت. برای اعمال فرکانس هسته در کلیمور از دستور زیر استفاده میشه (فرکانس ۱۲۰۰ برای مثال): -cclock 1200

پ. آندرولتاژ کارت

نکته اول: اصولا در کارتهای AMD کارت با بالاترین ولتاژ هسته و مموری کار می‌کنه. برای مثال شما ولتاژ هسته رو روی ۹۵۰ گذاشته باشید و ولتاژ مموری روی ۹۸۰ باشه، برای هسته و مموری ولتاژ ۹۸۰ اعمال خواهد شد نه ۹۵۰٫ نکته دوم: در مورد اعمال ولتاژ اون چیزی که شما وارد می‌کنید خیلی ملاک نیست و اون چیزی که سنسورها نشون میدن ملاک هستش. برای مثلا ممکنه در یک کارتی ولتاژ ۷۵۰ رو اعمال کرده باشید ولی سنسورها در GPU-Z نشون میدن که ولتاژ ۰٫۸۲۵ ولت داره اعمال میشه. یا شما ۸۰۰ وارد کردید ولی ۷۸۰ میلی ولت داره اعمال میشه. برای دیدن ولتاژ در قسمت سنسورها قسمت VDDC رو باید چک کنید. دقت کنید ولتاژ در این قسمت به ولت نوشته شده نه میلی ولت. نکته سوم: کمترین ولتاژی که شما می‌تونید قرار بدید ولتاژی هستش که توی فایل بایوس برای حالت idle یعنی فرکانس ۳۰۰ مگاهرتز هستش تنظیم شده که اکثرا یا ۷۵۰ یا ۸۰۰ هستش و کمتر از اون نمیشه اعمال کرد. با ذکر این نکات میریم سراغ آندرولتاژ هسته و مموری‌ها

0hash.jpg

ولتاژ هسته و مموری ها رو که در قسمت اورکلاک مموری‌ها روی ۹۵۰ گذاشته بودیم رو روی ۹۰۰ بذارید و برای ۱۰ دقیقه تست بگیرید. اگر سیستم فریز/کرش/بلواسکرین شد یا هش ریت کارت مورد نظر ۰ شد. باید ولتاژ رو به میزان ۱۰ میلی ولت افزایش بدید و دوباره تست بگیرید. اگر نه ولتاژ رو ۵۰ میلی‌ولت دیگه کاهش بدید و تست بگیرید. اگر باز هم مشکلی طی مدت ۱۰ دقیقه نبود ۵۰ میلی ولت دیگه کاهش میدیم (یعنی ۸۰۰ میلی ولت) و تست می‌گیریم. از اینجا به بعد برای کاهش ولتاژ ۲ حالت داریم یا کارت ما ولتاژ idle روی ۸۰۰ هستش یا روی ۷۵۰٫ یک راه اینه که از داخل فایل بایوس ببینیم ولتاژ حداقلی کارخانه روی چند هستش. یک راه دیگه این هستش که ولتاژ رو وقتی کمتر از ۸۰۰ بذاریم در کارتی که حداقل تعیین شده براش ۸۰۰ باشه اصلا ست نمیشه و ارور زیر توی کلیمور میاد.Failed to set new effective core clock for GPU #X اگر کارت شما باز هم اجازه کم کردن ولتاژ داشت ۷۵۰ رو ست می‌کنیم. می‌ذاریم برای ۱۰ دقیقه ماینر کار کنه. در هر مرحله‌ای که هش ریت کارت شما ۰ شد یا سیستم فریز/کرش/بلواسکرین شد ۱۰ میلی ولت به ولتاژ اضافه کنید و برای مدت ۱۰ دقیقه دوباره تست بگیرید.

ت. تنظیمات فن و دما

در این مرحله تنظیمات دمای هسته و فن‌ها رو که توی بخش های اول به طور موقتی تنظیم کرده بودیم با توجه به شرایط کولینگ کارت، دمای محیط زندگی و میزان صدای فن ها تنظیم می‌کنیم. بهترین حالت کارکرد فن ها حالتی هستش صدای زیادی از خودشون تولید نکنن. بهترین دمای کارت ها رو هم در پست دمای قسمت‌های مختلف کارت‌ها توضیح دادم که می‌تونید استفاده کنید. نکته آخر: وقتی اورکلاک کارت‌ها دستتون اومد (حرفه‌ای تر شدید) دیگه نیازی نیست این مراحل رو به ترتیب از اول انجام بدید. می‌تونید همه تنظیمات مورد نظرتون رو از همون اول اعمال کنید و تست بگیرید.

خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا یکشنبه 17 تیر


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر


  • آخرین مطالب
  • گوناگون